Anmeldelse - Louise Kennedy: Over grænsen – forlaget Gutkind, feb. 2024

Af Claus Hebor, Irlandsekspert, historiker & forfatter

Gribende roman om almindelige menneskers turbulente liv under The Troubles i N.Irland

Den irske forfatter Louise Kennedy, der er vokset op uden for Belfast under The Troubles fra 1969-1998, har skrevet en flot debutroman om nogle få af de hundretusindvis af skæbner, der blev påvirket og skadet under den langvarige konflikt på den irske ø mellem pro-irske republikanere og pro-britiske unionister/loyalister.

Romanen fortæller historien om den unge, katolske skolelærer Cushla, der i 1975 indleder et forhold til en ældre, gift protestant, der er advokat. Omkring dem raser konflikten med likvideringer, vold og brandstiftelse, men de to lever i en lille forelsket boble, som de tror er skjult for alle andre. Alligevel bliver de begge – og også deres venner og naboer - inddraget i konflikten med fatale følger for dem alle, hvor konflikten og utrygheden lever i dem, der overlever, helt op til i dag og resten af deres liv.

Romanen er tildelt British Book Award for bedste debutroman 2023 og udråbt til året bog af Washington Post.

Når en sommerfugl flakser med vingerne...

Det er de små tilfældigheder, der får situationen til at eksplodere i romanen. Hvis Cushla ikke havde nævnt Michaels navn ved en fortalelse, hvis Seamie ikke var taget på pub, og hvis Michael ikke var kommet ind i hvid skjorte på den pub, hvor Cushla hjælper til, så var volden og drabene måske ikke sket.

Men bogens pessimistiske udtryk er, at så var der nok nogle andre omstædigheder, der havde fremkaldt alle ulykkerne for borgerne i N.Irland. Et meget sigende billede af, hvor håbløs og forfærdelig livet må have været for befolkningen under borgerkrigen i N.Irland.

Afdæmpet fortælling, der forstærker de voldsomme begivenheder

Stilen i romanen er afdæmpet, men netop denne afdæmpede beskrivelse af deres forhold gør de voldsomme ydre begivenheder så meget mere påtrængende og rystende. Det bliver nærmest dagligdags nyheder, at en mand er slået til invalid eller en pub brændt ned. Man føler virkelig, hvordan det har været at leve i et samfund med had, vold og drab som dagligdag, og hvor det altid var de civile – dem der intet havde med konflikten at gøre – som det gik ud over. Alle blev – og bliver stadig – indblandet i konflikten, uanset om de vil eller ej.

Under The Troubles, der måske/måske ikke blev afsluttet med Good Friday Agreement i 1998, blev mere end 4.000 dræbt og godt 110.000 såret, så stort set alle i nord har været og vil være påvirket enten direkte eller gennem deres familier af grusomhederne under The Troubles og det fortsatte had, mistillid og fordomme i det nordlige Irland langt ud i fremtiden.

Universelt budskab pakket ind i en hverdagshistorie

Men kan ikke undgå at blive påvirket af den utryghed og ligefrem paranoia, som præger hele det nordirske samfund, hvor selv en lille fortalelse eller handling kan få fatale følger. Selvom hovedpersonerne lever deres stille liv, så ligger volden og hadet hele tiden underforstået. De prøver at leve et normalt og almideligt liv med kærlighed på trods – og sikkert også i trods – af konflikten.

Og på den måde bliver romanen mere universel, da man får et gribende indtryk af, hvor meget had, vold og konflikt præger helt almindelige menneskers liv – også selvom de ikke er en del af konflikten eller for den salgs skyld tager parti i en konflikt. Det rammer os alle, og romanen giver os en klar påmindelse om, at vi alle har ansvar for at bekæmpe vold, had og fordomme overalt, hvor vi møder det. Ellers ender vi alle i en situation som Cushla, hendes kæreste Michael og alle de andre ulykkelige skæbner i N.Irland i den glimrende roman “Over grænsen” af Louise Kennedy..